Internet światłowodowy od Orange - moja opinia (sierpień 2017)

Post zaktualizowany:
Przez rok korzystałem z usług sieci Vectra, teraz od dwóch miesięcy korzystam z Orange. Jaka jest moja opinia?
Przede wszystkim zacznę od tego, że decyzja o zmianie dostawcy usług Internet + TV zapadła ze względu na to, że sieć Vectra zawiodła mnie w kilku aspektach, m.in.:

  • Kiepska jakość obsługi Klienta
  • Słaby Router (głównie kiepska jakość WiFi)
  • Problemy ze stabilnością łącza (aczkolwiek nie były to bardzo częste przypadki)
  • Zawieszający się dekoder TV
Ten ostatni punkt to była największa bolączka. Dekoder TV potrafił kilka razy w miesiącu się zablokować i jedynym rozwiązaniem było odłączenie, i ponowne podłączenie go do prądu. Raz zdarzyła się sytuacja, w której dekoder zaczął się aktualizować i trwało to KILKA godzin.

Więc Orange. Zacznijmy od tego, że wybór padł na tego dostawcę ze względu na posiadane przez nas (moją żonę i mnie) abonamenty komórkowe. Orange ma to o tyle dobrze rozwiązane, że podłączenie kolejnych usług powoduje obniżenie rachunków, przez zastosowanie wyższego rabatu Orange Open. W tym momencie mamy taki rabat na poziomie 30 zł miesięcznie. Co dla mnie jest bardzo pozytywnym punktem.

Samo przejście do tej sieci było bezproblemowe. Całą sprawę prowadził bardzo kompetentny konsultant, Pan Marcin (którego serdecznie pozdrawiam), który przywrócił mi nadzieję, że są jeszcze konsultanci, którzy nie chcą człowiekowi wciskać nic na siłę, bo wiedzą, że przez to ludzie się raczej zrażają. Pan Marcin na bieżąco odpisywał na maile z moimi pytaniami, a jak obiecał że oddzwoni w dany dzień o 18, to tak się właśnie działo. Duży plus. W ogóle obsługa Klienta w sieci Orange zaskakująco się poprawiła, moim zdaniem. Albo po prostu miałem szczęście.

No nic, mamy temat dogadany, przyjechali Panowie monterzy. Jako, że już niejeden montaż widziałem, to przygotowałem się odpowiednio - zrobiłem dużo wolnego miejsca, żeby fachowcy mogli się poruszać po mieszkaniu (w miejscu gdzie miał stanąć router + dekoder), oraz odłączyłem wszystkie niepotrzebne sprzęty (Vectrowskie). Polecam Wam robić tak samo - znacząco przyspiesza to czas w jakim usługi zostaną zainstalowane. W moim przypadku Panowie uwinęli się w godzinkę. Jedyny minus mają u mnie za zabrudzenie parkietu termo-topliwym klejem, którego używali do przyklejenia światłowodu do ściany przy listwie przypodłogowej. Sam światłowód widziałem pierwszy raz w życiu i muszę powiedzieć, że spodziewałem się czegoś "grubszego"


Światłowód został podłączony do FunBox'a 3.0. FunBox z kolei jest odpowiedzialny za przekazanie sygnału do dekodera TV przez kabel Ethernet. Podoba mi się to rozwiązanie.

Sam sprzęt wygląda, moim zdaniem, elegancko. Aczkolwiek łatwo łapie kurz.


Specyfikacja techniczna:


Tabelka zapożyczona ze strony: telepolis.pl
Swoją drogą polecam zajrzeć pod ten link, bo bardzo fajnie zostały opisane różnice między Funboxem 2 i 3.

Jak widać FB 3.0 oferuje WiFi o częstotliwości 2.4 GHz i 5 GHz
Niestety w ustawieniach konfiguracyjnych nie ma możliwości zmiany szerokości kanału. Jak również w panelu admina nie ma informacji na jakiej szerokości każda częstotliwość pracuje.
Po sprawdzeniu aplikacją w telefonie stwierdzam, że:
  • 2.4 GHz działa na kanale o szerokości 20 MHz
  • 5 GHz działa na kanale o szerokości 80 MHz
Swoją drogą nigdzie w internecie nie znalazłem informacji jakiej szerokości kanały WiFi są nadawane przez FunBoxa... cóż, może nikogo to zbytnio nie interesowało.

Moja opinia na temat działania FunBoxa i internetu od Orange.

Prędkość internetu, za którą płacę, to 100 Mbps pobieranie, 10 Mbps wysyłanie. I tak też jest, praktycznie przez cały czas.
Przykładowy speedtest z telefonu (WiFi 5GHz u góry, 2.4 GHz na dole):



Oczywiście na WiFi 2.4 GHz nie jestem w stanie osiągnąć pełnej dostępnej prędkości łącza :)
Kolejny plus dla FunBoxa to złącze USB, do którego można podpiąć dysk zewnętrzny i korzystać z niego jak z serwera multimediów.
Funbox jeszcze ani razu mi się nie zawiesił, nie przegrzał, nie przerwał dostępu do internetu.

Jedyny minus, aczkolwiek drobny, to czas uruchamiania. Restart urządzenia zajmuje dobre kilka minut (od czasu włączenia do pełnej gotowości).

Ogólnie całość oceniam bardzo pozytywnie. Jest 100x lepiej niż u mojego ostatniego dostawcy usług Internet + TV. 

Brak komentarzy

Prześlij komentarz